تحصیل بیش از 3000 دانشجوی قزاقی در چین

به گزارش خبرگزاری کازینفورم، نمایندگان مجلس سنای جمهوری قزاقستان توافق نامه‌ای بین دولت‌های قزاقستان و چین در خصوص ایجاد مراکز فرهنگی متقابل به تصویب رساندند.

بنا بر گفته‌ی بیبگول ژکسنبای معاون سنای پارلمان جمهوری قزاقستان توافقنامه همکاری فرهنگی از 10 اوت 1992 یکی از اولین اقدامات قانونی در زمینه همکاری فرهنگی بین قزاقستان و چین بود.

او ادامه داد مفهوم «قدرت نرم» در مدت کوتاهی به یک گفتمان سیاسی اساسی در سطح جهانی و جهت‌گیری مهم در سیاست‌های داخلی و خارجی بسیاری از کشورها تبدیل شد. نفوذ قدرت نرم در سراسر جهان مطابق با روند شدید جهانی شدن در حال افزایش است.

قزاقستان و چین در سال 2015 توافقنامه همکاری فرهنگی و بشردوستانه امضا کردند و بر این اساس پنج مؤسسه کنفوسیوس در قزاقستان در شهرهای آستانه، آلماتی، کاراگاندا و آکتوبه افتتاح شد.

3449 دانشجوی قزاقستانی در چین در حال تحصیل هستند. شش مرکز قزاقستان در دانشگاه های چین به ویژه پکن، شانگهای و غیره برای آموزش زبان و ادبیات قزاقستانی افتتاح شد. وی افزود: توافقنامه بین قزاقستان و چین در خصوص ایجاد مراکز فرهنگی متقابل با در نظر گرفتن اهمیت تعمیق همکاری فرهنگی به عنوان بخشی از ابتکار (کمربند و راه) تنظیم شد.

وی یادآور شد که در سال 2022 سران کشورها بر روی ایجاد مراکز فرهنگی بر اساس برابری در چین و قزاقستان توافق کردند.

این اقدام با هدف تقویت روابط دوستانه دو کشور و توسعه همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه صورت می‌گیرد. در این توافقنامه، مراکز فرهنگی در پایتخت های دو کشور آستانه و پکن افتتاح می شود. چنین مراکزی سازمان‌های غیرتجاری معتبر در کشور میزبان هستند و تحت قوانین کشور میزبان وجود دارند. معاون سنای پارلمان جمهوری قزاقستان در پایان اشاره کرد که مراکز فرهنگی به همکاری فرهنگی قزاقستان و چین انگیزه خواهند داد.

منبع:

https://en.inform.kz/news/above-3000-kazakh-students-study-in-china-9b7b3b/

کد خبر 20073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =